keskiviikko 28. maaliskuuta 2012

Guacamole

Guacamole

Olen nyt kärsinyt ihmeellisitä vatsavaivoista yli puoli vuotta. Vuoden vaihteessa tulin siihen tulokseen, että minulla on laktoosi-intoleranssi. Laktoositon ruokavalio helpotti hetkeksi mutta lopulta oireet tulivat takaisin. Kävin lääkärissä ja verikokeissa, mutta mitään ei löytynyt. Koska olen muuten hyvinvoiva ja terve, jatkotutkimusia ei tehty ja diagnoosi oli ärtynyt paksusuoli.

Haluan löytää ruuansulatustani vaivaavan ruoka-aineen, joten olen päättänyt tehdä altistuskokeita kotikonstein eli kaksi viikkoa ilman testattavaa ruoka-ainetta, jonka jälkeen ruoka-aine palautetaan ruokavalioon. Tällä hetkellä syynissä on soija ja seuraavaksi maito. Soijaa en hirveästi muutenkaa syö mutta maidon karttaminen on varsinkin kodin ulkopuolella hankalaa. Kotona syön pääosin alusta-asti itsetehtyä ruokaa, joten erikoisruokavalion noudattaminen on pääosin helppoa.

Maidottomalla ja soijattomalla ruokavaliolla uudeksi ystäväkseni on noussut avokado. Kilohintakaan ei päätä huimaa, kun sen suhteuttaa avokadon energiamäärään (n. 200 kcal/kpl). Avokado on yllättävän monipuolinen ja käy jopa voin tai jogurtin korvikkeeksi leivonnassa. Itse olen tehnyt avokadosta muun muassa suklaamoussea ja guacamolea. Guacamolea voi syödä esimerkiksi dippinä tai vedellä riisikakkujen päällä.

Guacamole

2 kypsää avokadoa
½ punasipuli
tomaatti
limen tai sitruunan mehua
ripaus suolaa ja sokeria
chilijauhetta

Muussa avokadot haarukalla tai tehosekoittimessa. Hienonna sipuli ja pilko tomaatti. Sekoita kaikki ainekset keskenään.

7 kommenttia:

  1. Itsekin ajattelin ruveta tällaiselle kuurille, että jätän jotain ruoka-aineita pois ruokavaliostani aina hetkeksi. Sama homma, olen monta vuotta ajatellut kärsiväni laktoosi-intoleranssista, mutta kappas, join tällä viikolla normaalia maitoa ja oireita ei tullutkaan. Maha tuntuu olevan kipeä vähän väliä ilman, että maitotuotteet tuntuvat vaikuttavan siihen. Ajattelin ensi viikon kirjoittaa ruokapäiväkirjaa ja sen perusteella vähän kartoittaa, mistä vatsaongelmat voisi johtua.

    Lykkyä taisteluun vatsaongelmia vastaan! :)

    VastaaPoista
  2. Oletko kokeillut viljatonta ja sokeritonta ruokavaliota? Tiedän ärtynyt paksusuoli -tapauksia, joissa oireet helpottuivat, kun (pastöroidut) maitotuotteet, gluteeniviljat ja valkaistu sokeri jätettiin pois.

    Toivottavasti ratkaisu vaivoihin löytyy, tiedän itsekin hyvin, miten ikäviä vatsavaivat voivat olla!

    VastaaPoista
  3. Kiitos Päivi kannustuksesta ! :)

    Inhottavaa tässä on etten oikein voi syödä enään terveellisemmin tai monipuolisemmin. Syön todella vähän sokeria, valkoista viljaa ja lisäaineita ja kasviksia menee helposti kilo päivässä. Proteiinit saan siemenistä, pähkinöitä ja pavuista. Tottakai ärtynyt suoli ärtyy pienestäkin määrästä, mutta en usko niiden olevan syy oireisiin.

    Oireet alkoivat samoinhin aikoihin kun vähensin lihan syöntiä, joten herkistyminen voi olla seuraus muuttuneista ruokatottumuksista. Maitotuotteita aloin käyttämään runsaasti kun luovuin lihasta, mutta tällä hetkellä yritän vähentää niiden käyttöä ja ensiviikolla alkaa maitopaasto.

    VastaaPoista
  4. Harmitta miten huonosti vatsaongelmiin suhtaudutaan julkisen terveydenhuollon puolella. Lääkäriajalla en kärsinyt mistään vaivoista, joten lääkäri piti minua lähinnä vainoharhaisena. Pahimmillaan oireet ovat kumminkin oksentelua ja 5kk "raskausvatsa". Mukavaa vastailla raskausepäilyihin. :D

    VastaaPoista
  5. Jos en ihan väärin muista, niin pavuthan saattavat olla vähän haasteellisia ruoansulatukselle? Itse olen allerginen soijalle (joka on muuten papu...) herneille ja pähkinöille, tosin lähinnä iho-oirella.

    Tein sattumoisin tänään myös guacamolea. Ihanan monikäyttöistä ja raikasta. Avocado on hyvää.

    Mulla on vatsaoireet vähentyneet myös vehnän ja sokerin vähentämisen myötä. Lähipiiriini kuuluu yksi maitoallergikko, tiedän että se on aika haasteellista. Mutta maidottomuus on hänellä auttanut. Ja jossain vaiheessahan sitä voi kokeilla vaikka vuohenmaitoa, ainakin jogurttina sitä on näkynyt kaupoissa.

    Tsemppiä kovasti ongelman selätykseen!

    VastaaPoista
  6. Totta ja olenkin miettinyt papujen osuutta vaivoihin, mutta tällä hetkellä epäilen suuresti maitoa. Olen käyttänyt viimeiset pari viikkoa hyvin vähän maitotuotteita; lähinnä vain tilkan maitoa kahvin kanssa ja olo on ollut pitkästä aikaa hyvä. Viime lauantaina söin eräillä syntymäpäivillä ison annoksen kokonaan laktoosittomaan kermaan tehtyä lohikiusausta. Vatsani turposi saman tien ruokailun jälkeen ja olo on ollut siitä lähtien hieman tuskainen.

    VastaaPoista
  7. Itselläni alkoivat vatsavaivat 7 vuotta sitten, enkä vieläkään oikein tiedä syytä - tosin tuolloin kävin läpi moninaisia elämän ja ruokavalion muutoksia. Gluteeniton ruokavalio on ehdoton, mutta myös sokeripitoinen, rasvainen ja tulinen ruoka on nou nou. Toisaalta myös liian kuitupitoinen (paljon kasviksia, papuja...) aiheuttaa oireita. Maito sen sijaan ei ole mulle ollut ongelma. Aika tasapainoilua tää on.

    Toivottavasti löydät itsellesi sopivan ruokavaliokombon! Lääkärit eivät hirveästi osanneet mullekaan mitään sanoa, kuulin monta vuotta että "älä stressaa" ja "koita vähitellen syödä ruisleipää". Jokainen pienikin koitos oli kyllä melkonen katastrofi.

    Nykyään vatsa-asioista ollaan kuitenkin enemmän perillä, ja kiintoisia artikkeleita mm. ärtyneen suolen oireyhtymästä, on täällä: http://www.pronutritionist.net/

    VastaaPoista