maanantai 27. helmikuuta 2012

Kirpputorilöytöjä

 
Pakko myöntää, että olen kirppitoriaddikti. Kiertelen paljon mielummin kirpputoreja kuin kauppoja, lähinnä siksi että uutuuksiin minulla on harvoin varaa, mutta vieroksun uuden tavaran ympärillä pyörivää materialistista yhteiskuntaa.

Harmittaa miten moni ei ymmärrä tai välitä miten paljon halvemmalla kirppareilta saa käyttökelpoista tavaraa tai miten paljon jokainen uusi tavara syö luonnonvaroja ja energiaa. Lisäksi jokainen roskiin heitetty tavara kasvattaa kaatopaikkoja, jotka ovat jo valmiiksi täynnä roskaa.

Itse olen ostanut kaiken minkä olen löytänyt käytettynä mm. sängyn, sohvan, pöydän, lipaston, lamput ja kaikki keittiötarvikkeet lukuun ottamatta lahjaksi saatua paistinpannua, aterimia ja astioita. Suurin osa vaatteistanikin on kirpputoreilta. Ainoastaan paljon käytössä olevat vaatteet kuten topit, hupparit ja kengät ostan uusina.

Pienemmän ekologisen jalan jäljen lisäksi minua kiehtoo, se että kirpputoreilta löytää paljon kauniita esineitä, mitä ei saa kaupoista. Jo pienenä pistin merkille, miten ukin mökillä kaikki lautaset ja aterimet olivat eriparia, mutta muodostivat yhdessä yhteensopivan sarjan.

Eripariset astiat luovat ihan omanlaisen tyylin, joten olen alkanut keräämään arkikäytössä olevien Teema-lautasten ja Savonia-aterimien lisäksi astiastoa vanhoista lautasista ja aterimista. Viime viikolla löysin alla olevat aterimet, joissa on yhdistävänä tekijänä kukkakuviointi.

2 kommenttia:

  1. Toinen kirppariaddikti löytyy täältä :) Olen parin viimeisen vuoden aikana oivaltanut kirpputorien erinomaisuuden ja mitä kaikkea niiden valikoimista kannattaa hakea oikeiden kauppojen sijaan. Pääsee halvemmalla ja on ekompaakin ;)

    VastaaPoista
  2. niimpä, varsinkin fiidaan ja konttiin on helppo suunnistaa jos etsii jotain tiettyä, koska tavarat on valmiiksi lajiteltu :)

    VastaaPoista