lauantai 8. lokakuuta 2011

Vaahtokarkki-riisimurotryffelit

Vaahtokarkki-riisimurotryffelit

Siskoni täytti torstaina 24 vuotta. Vaikka meillä on neljä vuotta ikäeroa ja siskollani on jo kaksi lasta, olemme täysin samanlaisia. Tosin siskoni rakastaa vielä enemmän kuin minä kaikkea äklösöpöä ja -makeaa, joten tein hänelle syntymäpäivälahjaksi vaahtokarkkisia riisimurotryffeleitä. Kortin sijasta koristelin tryffeleille pienen rasian.

Vaahtokarkki-riisimurotryffelit (30-40 kpl)

50 g margariinia
100 g vaahtokarkkeja
6 dl riisimuroja

150 g valkosulaata
150 g tummaasulaata
nompparelleja

Sulata margariini ja vaahtokarkit teflonpohjaisessa kattilassa. Kun massa on tasaista, sekoita joukkoon riisimurot. Anna jäähtyä kädenlämpöiseksi ja pyörittele massasta öljytyin käsin konvehdin kokoisia palloja. Siirrä riisimuropallot hetkeksi jää kaappiin jähmettymään. Kasta pallot sulatettuun (ja temperoituun) suklaaseen ja siirrä leivinpaperille jähmettymään.

4 kommenttia:

  1. miten pallot saa kastettua suklaaseen noin kauniisti, ilman sormenjälkiä jne? :-D

    VastaaPoista
  2. Nostan konvehdit suklaasta hammastikkujen avulla, mutta se on toisinaan pientä taiteilua. Olen haaveillut, että joku suunnittelisi ja valmistaisi tähän tarkoitukseen jonkunlaiset pihdit. :D

    VastaaPoista
  3. Miten sä temperoit suklaan? Ku oon täs miettiny että miten sen vois tehdä heposti :D

    VastaaPoista
  4. en omista digitaalista lämpömittaria joten olen temperoinut suklaan vähän sinne päin. suklaasta ei tule näin ihan täydellistä konvehtikamaa mutta riittävän jämäkkää ettei suklaa sula sormiin matkalla paketista suuhun.

    eli olen ensin sulattanut (tumman)suklaan reilusti kädenlämpöiseksi ja sitten olen jäähdyttänyt suklaan suhteellisen viileäksi. lopuksi olen vielä lämmittänyt suklaata sen verran että se muuttuu hieman juoksevammaksi muttei kumminkaan kädenlämpöä lämpimämmäksi.

    VastaaPoista